Robbe
Inloggen
Zakelijk    >    Pensioenen    >    Pensioen voor payrollers

Pensioen voor payrollers

Pensioenregeling voor payroll-werknemers per 2021 verplicht

 

Vanaf 2021 hebben payroll-werknemers recht op een adequate pensioenregeling. Dit is vastgelegd in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), die ervoor moet zorgen dat payrollers dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als mensen die bij het bedrijf onder contract staan.

 

In de WAB staat een zogenoemde adequate pensioenregeling beschreven. Die regeling voorziet iedere werknemer die als payroll-medewerker gecontracteerd staat van pensioen. Het doel is om zo het verschil met vast personeel te verkleinen.

 

De pensioenwijziging gaat in per 1 januari 2021 en geldt ook voor payroll-werknemers die op dit moment pensioenrechten opbouwen bij de Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP). Dit pensioenfonds voor uitzendkrachten heeft aangekondigd dat deze werknemers vanaf 1 januari 2021 geen pensioen meer kunnen opbouwen binnen StiPP.

 

Uitzondering op de wijziging vormen payroll-werknemers die worden ingeleend door een werkgever die voor de vaste werknemers ook geen pensioenregeling heeft.

 

Een payroll-werkgever heeft vanaf 2021 twee opties: iedere payroll-werknemer aanmelden in de pensioenregeling van de werkgever waar de payroll-werknemer werkzaam is, of een eigen adequate pensioenregeling treffen voor de payroll-krachten. Die moet voldoen aan de eisen van de adequate pensioenregeling.

 

Wat de best passende pensioenregeling is voor een payroll-werkgever vergt maatwerkadvies. De pensioenadviseurs van Robbe Financiële Raadgevers helpen je graag verder! Neem hiervoor contact op met Arjan Vaes of Jeroen Ziengs.