Robbe
Inloggen

Bezorgrestaurant De Beren

In coronatijd openden Erik Oomes en Fleur van den Nieuwenhuizen bezorgrestaurant De Beren in Oosterhout. “Zonder Robbe hadden we onze toevlucht moeten nemen tot crowdfunding.”

 

Buiten is de Markt in Oosterhout volledig in kerstsfeer gehuld: overal lichtjes, een kerstboom van 12 m hoog en kerstmuziek uit de boxen. Het vormt een schril contrast met het lege restaurant van De Beren aan het plein. Geen kerstversiering, geen gasten. “Normaal gesproken is ons restaurant helemaal aangekleed voor de kerstdagen”, zegt Erik Oomes, die samen met zijn vriendin Fleur van den Nieuwenhuizen eigenaar is van De Beren Oosterhout. “We leven dan met alle medewerkers naar kerst toe, maar dit jaar heb ik helemaal geen kerstgevoel.” De Beren is al sinds 14 oktober 2020 dicht, toen Nederland vanwege de coronapandemie in een gedeeltelijke lockdown ging. Voor de tweede keer in half jaar tijd moest de horeca, en dus ook het restaurant van Oomes en Van den Nieuwenhuizen, de deuren sluiten.

 

 

Wens

 

Het stel, sinds vijf jaar eigenaar van De Beren Oosterhout, besloot tijdens de eerste lockdown te gaan bezorgen. In november hebben Oomes en Van den Nieuwenhuizen daarvoor zelfs een apart bezorgrestaurant van De Beren geopend. “We hadden al langer de wens om een tweede restaurant te beginnen, maar dachten daarbij eigenlijk niet aan een bezorgrestaurant”, vertelt Van den Niewenhuizen. “We veronderstelden dat er geen vraag naar zou zijn, dat Oosterhout daar te klein voor is.” Ook de overkoepelende organisatie van De Beren-restaurants – Van den Nieuwenhuizen en Oomes zijn franchisenemers – deelde die veronderstelling. “Tot ze onze bezorgomzet tijdens die eerste lockdown zagen”, zegt Oomes met een grote grijns. “Het bezorgen, dat we langzaam per postcodegebied hebben uitgebreid, liep als een trein. We besloten het bezorgen er permanent bij te blijven doen.”

 

Dat ging echter niet in het huidige restaurant. “Toen de horeca in juni 2020 weer open mocht, was het niet bij te benen. We hebben het nog wel gecombineerd toen we in het najaar maximaal dertig gasten mochten ontvangen, maar dat is niet goed bevallen. Het zorgde voor rumoer in het restaurant. Bovendien was het geen gezicht. De keuken is niet op bezorgen ingericht, dus het inpakken gebeurde in een gedeelte van het restaurant.”

 

 

Toplocatie

 

Oomes en Van den Nieuwenhuizen gingen op zoek naar een geschikte plek en vonden die in een voormalige dierenwinkel aan de Bredaseweg. “We vielen meteen voor de locatie, want die is echt top. Het ligt veel centraler in Oosterhout dan het restaurant aan de Markt en gunstiger wat betreft doorgaande wegen.” De aanwezige parkeerplaatsen maken het pand ook voor afhalen ideaal. Het enige nadeel was de grootte. “Het pand was veel te groot voor een bezorgrestaurant. Maar we kregen toestemming van de verhuurder om het te splitsen en toen was een tweede huurder snel gevonden.”

 

Voor de financiering van hun plannen klopten Oomes en Van den Nieuwenhuizen aan bij Robbe Financiële Raadgevers. “Zonder Robbe hadden we onze toevlucht moeten nemen tot crowdfunding”, vertelt Oomes. “Banken zijn in deze tijd niet bereid om een lening te verstrekken.” Ook voor de boekhouding en de salarisadministratie van het bezorgrestaurant heeft het stel Robbe ingeschakeld, alsmede voor de zakelijke verzekeringen. “Iedereen op kantoor is heel behulpzaam en ook eerlijk. Zo gaf assurantieadviseur Petran Verduijn aan dat bepaalde verzekeringen beter via De Beren-holding konden blijven lopen.”

 

 

Meer dan alleen pizza

 

Het openen van een nieuw restaurant is een moedige stap in coronatijd. “Misschien neemt de omzet van het bezorgrestaurant af als de horeca weer open mag”, zegt Van den Nieuwenhuizen, “maar ik ben ervan overtuigd dat bezorgen blijft. Een nieuwe doelgroep heeft ontdekt hoe makkelijk het is. En ze weten nu dat je veel meer kunt laten bezorgen dan alleen een pizza.” Oomes vult aan: “Je kunt bij ons bestellen voor het hele gezin: vlees- en visgerechten, vegetarische maaltijden en ook kindermenu’s. Voor elk wat wils.”

 

Het runnen van een bezorgrestaurant blijkt echt een nieuwe tak van sport, vindt het stel. “Het is zwaarder dan verwacht”, bekent Oomes. “Elk klein foutje is namelijk meteen een grote fout. Een foutje in het restaurant, bijvoorbeeld een vergeten sausje, is zo gecorrigeerd. Bij bezorgen kost het oplossen meteen veel tijd. Je mag dus geen fouten maken. Daarnaast is de kwaliteit lastiger te waarborgen bij bezorgen.”

 

Dat het gewone restaurant nu dicht is, geeft Oomes en Van den Nieuwenhuizen wel de kans om zich 100% te focussen op het bezorgrestaurant. “We bouwen aan het team, zodat dat straks zelfstandig daar kan draaien”, laat Van den Nieuwenhuizen weten. “Want ons hart ligt toch bij het ontvangen van gasten. Dat is het leukste van ons vak.”